A gondolat erejének alkalmazási területei

Tudtad?

A gondolat a leghatalmasabb és egyben a legfinomabb erő az egész univerzumban. És minden gondolatodnak hatása van rád! Ezért nem mindegy, hogy milyen gondolataid vannak. A jóga tradicionális útja öt alapelvet határoz meg, amelyek segítséget nyújtanak abban, hogy képes legyél lecsendesíteni az elmédet és elsajátítsd a pozitív gondolkodást.

1. A GONDOLATOK ELŐSEGÍTIK A RAGYOGÓ EGÉSZSÉGET
A test belső összeköttetésben áll az elmével, sőt még inkább a test az elme leképezése; ez a durva, látható formája a finom, láthatatlan elmének. Ha a fogban, torokban, vagy a fülben fájdalom jelentkezik, ez azonnal hatással van az elmére, mely ettől megszűnik helyesen gondolkodni, és nyugtalanná, izgatottá, zavarttá válik.

Ha az elmében búskomorság van, a test sem képes helyesen működni. A testet kínzó fájdalmakat másodlagos betegségeknek, Vjádhinak hívják, mig a Vászanákat, a vágyakat, amelyek az elmét kínozzák, mentális, vagy elsődleges betegségnek, Ádhinak nevezik.

A mentális egészség fontosabb, mint a fizikai. Ha az elme egészséges, a test szükségszerűen egészségessé válik. Ha elméd tiszta, ha a gondolataid tiszták, szabad leszel, és mentes minden elsődleges és másodlagos betegségtől.

“Mens sana in corpore sano – ép testben ép lélek.”

2. A GONDOLATOK FEJLESZTIK A SZEMÉLYISÉGET
A magasztos gondolat emelkedetté teszi az elmét, és kitágítja a szívet. Az alantas gondolat nyugtalanítja az elmét, és beteges, sötét érzéseket kelt.
Akinek a legcsekélyebb uralma van gondolatai és beszéde felett, annak arca nyugodt, derűs, szép és vonzó lesz, hangja kellemes, szemei csillogóak és fénylők.

3.A GONDOLATOK KIHATÁSSAL VANNAK A TESTRE
Minden gondolat, érzés vagy szó erőteljes rezgéseket kelt a fizikai test minden sejtjében, és ott mély nyomot hagy.
Ha ismered a módját annak, hogyan ébressz ellentétes gondolatokat, akkor boldog és harmonikus életet élhetsz, békében és erőd teljében. A szeretet gondolata azonnal semlegesíti a gyűlölet gondolatát. A bátorság gondolata azonnali erőteljes ellenszere lesz a félelem gondolatának.

4. A GONDOLAT HATALMA MEGVÁLTOZTATJA A SORSOT
Az ember elvet egy gondolatot, és learat egy cselekedetet. Elvet egy cselekedetet, és learat egy szokást. Elvet egy szokást, és learat egy jellemet. Elvet egy jellemet, és learat egy sorsot.
Az ember saját sorsát gondolkodásával és cselekedeteivel hozta létre. Ám meg is változtathatja sorsát. Ő saját sorsának kovácsa. E felől nincs kétség. Helyes gondolkodással és kemény erőfeszítéssel ura lehet saját sorsának.

Néhány tudatlan ember azt mondja: “A karma mindent meghatároz. A karma a sors. Ha a karmám által úgyis meg van írva, hogy ilyen vagy olyan legyek, akkor miért törekedjek? Ez az én sorsom.”
Ez fatalizmus. Tehetetlenséget, tespedést, boldogtalanságot hoz. Ez a karma törvényének tökéletes félreértése. Ez egy hamis érvelés. Egy értelmes ember természetesen nem tesz fel ilyen kérdést. Te alakítottad a sorsodat a gondolataiddal és cselekedeteiddel.


Szabad akarattal rendelkezel a jelen választásaidat illetően. A cselekvést illetően Szvatantratva (abszolút önállóság) a részed. Egy gazfickó nem marad örökké gazfickó. Tedd őt szentek társaságába. Nem kell hozzá sok idő, és megváltozik. Másképpen fog gondolkodni, cselekedni, és megváltoztatja a sorsát. Jellemében szentté válik.

A rabló Ratnakar Bölcs Valmikivé változott. Jagai és Madai is megváltoztak, pedig a legnagyobb gazfickók voltak. Belőled is lehet Jógi, vagy Dzsnyáni (bölcs). Te kovácsolhatod a saját sorsodat. Tetszésed szerint bármilyen módon alakíthatod a saját karmádat. Használd a Gondolat Hatalmát.

Gondolkozz helyesen, gondolkozz nemesen. Csak gondolkoznod és cselekedned kell. Helyes gondolkodással, helyes vágyakkal, helyes cselekvéssel Bölccsé válhatsz, milliomossá. Helyes gondolatok, helyes cselekedetek, helyes karma által elérheted Indrát (az Istenek vezére), vagy Bráhmát (a Teremtő). Az ember nem egy tehetetlen lény.
Szabad akarata van.

5.A GONDOLATOK OKOZZÁK A TESTI RENDELLENESSÉGEKET
A gondolkodásban beálló minden változás rezgést kelt a szellemi testben, és amikor ez a rezgés áttevődik a fizikai testbe, az agy idegsejtjeinek aktivitását eredményezi. Ez az aktivitás elektromos és kémiai változásokat hoz létre az idegsejtekben. A gondolati tevékenység az, ami létrehozza ezeket a változásokat.
Az erőteljes szenvedély, gyűlölet, hosszan tartó keserű féltékenység, emésztő idegesség, heves vérmérséklet károsítja a test sejtjeit, s a szív, a máj, a vese, a lép és a gyomor megbetegedését idézi elő.

Ez az a pont, ahol óvatosan meg kell jegyezni, hogy a test minden sejtje sorvad vagy fejlődik, az elmébe belépő minden gondolattól az élet vagy a halál késztetését kapja, s annak az elképzelésnek az irányába fejlődik tovább, amire a legtöbbet gondoltál.
Ha az elme sokat foglalkozik egy adott gondolattal, és azon hosszasan elmereng, ennek megfelelő rezgés alakul ki ; és minél többször jön létre ez a vibráció, annál inkább hajlamossá válik arra, hogy ismételje önmagát, hogy szokássá váljon, és automatikus legyen. A test az elmét utánozza, és követi annak változásait.
Ha a gondolataidat összpontosítod, a szemed fókuszálttá válik.

6.A GONDOLAT HATALMA TEREMTI MEG A KÖRNYEZETET
Gyakran mondják, hogy az ember ki van téve a környezeti tényezőknek. Ez nem igaz. Nem hihetjük el, mert a valóság mindig az ellenkezőjét bizonyítja. Nagyon sok nagyszerű ember született szegénységben és nehéz körülmények között.
Sokan, akik nyomornegyedben születtek, rossz körülmények között, a világ fontos pozícióira küzdötték fel magukat. Hírnevet szereztek, és kimagasló tehetséget mutattak, mint politikus, író vagy költő. A világ ragyogó géniuszaivá és lángelméivé váltak. Mivel magyarázod ezt?

Srí T. Muthuswamy Aiyar, aki Indiában elsőként volt a Legfelsőbb Bíróság Elnöke, Madraszban, teljes szegénységben született. Éjszaka a városi lámpák fénye alatt tanult. Nem volt elegendő élelme. Rongyokban járt. Keményen küzdött, és sokra vitte. Vasakaratával és kemény elhatározásával kiemelkedett a környezetéből.
Nyugaton cipészek és halászok gyermekei emelkedtek nagyon magas pozíciókba. A kisfiúk, akik az utcán cipőt tisztítottak, akik a bárokban sört árultak, és akik a szállodákban konyhán dolgoztak, híres költőkké vagy tehetséges újságírókká váltak.

Johnson nagyon nehéz körülmények között élt. Goldsmith évi 40 font keresetből emelkedett gazdaggá. Sir Walter Scott nagyon szegény volt. Nem volt hol laknia. James Ramsay Macdonald élete említésre méltó. Ő a Purushartha (törekvés) embere volt. Szegénységből emelkedett a hatalomra – a szántóföldtől Nagy-Britannia miniszterelnöki posztjára. Első munkája levelek címzése volt, heti 10 shillingért.
Túl szegény volt, hogy teát vegyen, ezért helyette vizet ivott. Főétkezése hónapokig minden nap egy 3 penny-s marhasült pudingból állt. Kisgyerekeket tanított. Nagy érdeklődést mutatott a politika és a tudományok iránt. Újságíró volt. A helyes törekvésen (Purushartha) keresztül fokozatosan emelkedett fel a miniszterelnöki pozícióig.

Srí Sankaracharya, az Ádvájta (kettősség nélküli) filozófia kifejtője, e spirituális óriás, ragyogó zseni, szegénységben született, hátrányos helyzetben és rossz körülmények között. Ezeregy ilyen példa van. Teljesen nyilvánvaló, hogy a hátrányos körülmények nem tudják kioltani a leendő zsenik nagyságát és kiválóságát, akik szorgalommal, türelemmel, kitartással, hűséggel, tisztességgel, becsületességgel, a cél iránti elkötelezettséggel, vasakarattal és erős elhatározással képesek kiemelkedni környezetükből.

Minden ember a Számszkáráival (előző életek benyomásai) születik. Az elme nem egy tabula rasa, vagy egy üres papírlap. Tartalmazza az előző életek gondolatainak lenyomatát és cselekedeteit. A Számszkárák lappangó lehetőségek. A jó Számszkárák értékes kincsei az embernek. Még ha kedvezőtlen környezetbe kerül is, ezek a Számszkárák védelmet nyújtanak a kívülről érkező, nem kívánatos, ellenséges erők ellen. Segítik őt növekedésében és a fejlődésében.

Egyetlen egy lehetőséget se hagyj ki. Minden lehetőséget használj ki. Minden lehetőség arra van, hogy a felemelkedésedet és a fejlődésedet szolgálja. Ha egy beteg embert látsz, aki tehetetlenül fekszik az út szélén, akkor a hátadon, vagy a kocsidban vidd el a legközelebbi kórházba. Ápold őt. Adj neki meleg tejet, teát vagy kávét. Mosd meg lábait Isteni Bhávával (tudatosság).
Érezd meg benne a mindent betöltő, mindent átható, mindenütt jelenlévő, mindenkiben lakozó Istent. Lásd meg az Istenséget szemének fényében, sírásában, lélegzésében, szívverésében és tüdejének mozgásában.

Isten ezt a lehetőséget azért kínálja fel neked, hogy fejleszd a könyörületesség és szeretet képességét magadban, hogy megtisztítsd a szívedet, és megszüntesd a Ghrinát (ellenszenv), a gyűlöletet és a féltékenységet. Néha, amikor túl félénk vagy, Isten olyan kényszerítő körülményeket teremt, amelyben életed kockáztatásával kell tanúbizonyságot tenned bátorságodról és lélekjelenlétedről. A világnak ezen nagyságai, akik megpróbálták leküzdeni a rossz körülményeket, és túlnőni rajtuk, minden lehetőséget a legjobban használtak ki. Isten a lehetőségek felkínálásával alakítja az emberek elméjét.


Emlékezz arra, hogy a gyengeségedben benne rejlik az erő, hiszen mindig készen állsz arra, hogy megvédd magad. A szegénységnek megvan a maga értéke. Szegénységben az ember alázatot, erőt, tűrőképességet fejleszt ki, míg a gazdagság lustaságot, büszkeséget, gyengeséget, tehetetlenséget és mindenfajta rossz szokást eredményez.

Ne elégedetlenkedj tehát a rossz körülményeid miatt. Teremtsd meg a saját szellemi világodat és környezetedet. Aki a kedvezőtlen körülmények közepette is megpróbál fejlődni vagy lélekben gyarapodni, abból igazán erős ember válik. Semmi sem rendítheti meg. Szívóssá, kitartóvá válik. Erős idegzetűvé válik.

Az ember természetesen nem a környezete vagy a körülményei teremtménye. Uralni és alakítani tudja őket tehetségével, jellemével, gondolataival, helyes cselekvéssel és helyes törekvéssel (Purushartha). A Tivra (nagyfokú) Purushartha képes megváltoztatni a sorsot. Ez az oka annak, hogy Vaszistha és Bhishma a sors fölé helyezte a Purusharthát. Ezért hát kedves testvéreim! Törekedjetek! Győzzétek le a természetet, és örvendezzetek az örökkévaló Szatcsidananda Átmanban.

7.A GONDOLATOK FORMÁLJÁK A FIZIKAI TESTET
A test a szervekkel együtt nem más, mint gondolat. Az elme a testről elmélkedvén magává a testté válik, s aztán belegabalyodva szenved általa.
A fizikai test a látható öntőforma, amelyet az elme hoz létre saját élvezetére, és energiájának kiáramlására, hogy így szerezzen sokszínű tapasztalatot a világról, a tudás öt útján vagy csatornáján, az öt Dzsnyáná-Indriján (a tudás vagy érzékelés öt szervén) keresztül. A test valójában gondolataink, kedélyállapotunk, meggyőződéseink és érzelmeink tárgyi formája, mely így puszta szemmel láthatóvá vált.

Minden testnek az elmében van a székhelye. Létezhet-e kert víz nélkül?
Valójában az elme az, amely minden ügyletet lebonyolít, és ő a testek ura. Ha a fizikai test felbomlana, az elme, tetszése szerint nagyon gyorsan újabb testeket öltene magára. Ha az elme lebénulna, akkor a test önmagában nem tudná kifejezni a bennünk lévő intelligenciát.

Az emberek többségénél a gondolatokat nagy mértékben a test uralja. Elméjük csiszolatlan, és főként az Annamájá Kósában (táplálék réteg) élnek.
Fejleszd a Vidzsjnamájá Kósát (bölcsesség réteg) és a Vidzsjnamájá Kósán (Buddhi-értelem) keresztül tartsd ellenőrzés alatt a Manomájá Kósát (mentális – érzelmi réteg).

Minden rossznak gyökere az a téves felfogás, hogy te a test vagy. A helytelen gondolkodás következtében, a testtel azonosítod magad. A Déhadhjásza (testhez való kötődés) felébred benned. A testhez vagy kötve. Ez az Abhimána (az egóhoz való kötődés). Ezt követően a Mamata (az enyém érzése) is felébred. A feleségeddel, gyerekeiddel, házaddal, stb. azonosítod magad. Ez a fajta azonosulás vagy kötődés szolgaságot, szomorúságot és fájdalmat eredményez. 



Forrás: Szvámi Sivananda: A gondolat hatalma


Santosha Segítő tér:

  • Jóga tiszta forrásból
  • Tradícionális jógaórák 
  • Hatha jóga alaptanfolyam kezdőknek
  • Csakrameditáció